Siemenet kannattaa liottaa ennen käyttöä

Siemenpurkit

Siemenissä ja pähkinöissä, kuten myös jyvissä, on luontaisesti fytiinihappo-nimistä ainetta. Fytiinihapon tarkoitus on sitoa ravinteet tiukasti siemeneen siihen asti, kunnes on suotuisat hetket alkaa itää. Toisin sanoen siemen pitää kasvamiseen tarvitsemansa hivenaineet ja ravinteet tiukasti sisällään, kunnes on tipahtanut maahan ja kastuu ja likoaa läpimäräksi. Sade ja märkä maaperä liottavat siemenestä fytiinihapon pois. Tällöin ravinteet vapautuvat ja kasvu voi alkaa.

Siemenet ja pähkinät ovat toki ravitsevia sisältäen monipuolisesti hivenaineita ja vitamiineja sekä hyviä rasvahappoja, mutta liottamattomina ne päätyvät usein ruoansulatuskanavan kautta viemäriverkostoon. Paitsi että siementen fytiinihappo estää siemenessä itsessään olevia ravinteita imeytymästä suolistosta, saattaa runsaat määrät fytiinihappoa häiritä muun samalla syödyn ruoan imeytymistä. Fytiinihappo toimii entsyyminestäjänä tiettyjen ruoansulatusentsyymien osalta. Fytiinihappo on niin sanottu antiravinne, joka voi aiheuttaa suolisto-oireita ja happamoittaa elimistöä.

Siementen ja pähkinöiden syömistä ei fytiinihapon takia kannata lopettaa, vaan hyvä ratkaisu on liottaa siemenet. Kunnollinen liotus liottaa niistä fytiinihapon irti, ja jos ja vaikka vielä malttaa antaa siementen itää muutaman tunnin huoneenlämmössä liotuksen jälkeen, niin siemen moninkertaistaa ravintoainepitoisuutensa!

Mitä tulee kokojyväviljatuotteisiin, tilanne on hieman hankalampi. Kukapa nyt liottaisi leipäviipaleensa ennen ruokailua? Virallisessa suosituksessa on turhan suuri määrä viljaa, varsinkin jos otetaan huomioon, että viljojen suositellaan olevan kokojyvää. Noudatettaessa suositusta kasvaa fytiinihapon osuus liian suureksi ja suoliston toiminta ja imeytyminen häiriintyvät. On varteenotettava vaihtoehto korvata osa viljatuotteista runsailla kasviksilla sekä liotetuilla ja idätetyillä siemenillä ja pähkinöillä.

Hyvä nyrkkisääntö on liottaa siemenet runsaassa vedessä ”yön yli”. Laita siemenet kylmään veteen lasiseen tai keraamiseen astiaan. Noin 6-8 tuntia on useimmille pähkinöille ja siemenille hyvä liotusaika. Cashew-pähkinät likoavat tunnissakin, hasselit ja mantelit mieluummin yli 8 tuntia. Siemenet kannattaa huuhtoa sekä ennen että jälkeen liotuksen. Liotusvesi heitetään pois. Poikkeuksena chiansiemen, joka likoaa vartissa, ja sen voi liottaa suoraan käytettävään nesteeseen. Chia on kuitenkin erityisen tärkeä liottaa, koska se turpoaa voimakkaasti. Kuivana syötynä chiansiemen aiheuttaa suolitukoksen riskin.

Jos haluat liotuksen jälkeen kuivattaa esimerkiksi pähkinät ”takaisin” rapeiksi, onnistuu se kuivuria käyttämällä tai uuninpellillä 40 asteessa uuninluukku pienellä rakosella. Miksei myös kylppärissä lattialämmitystä hyödyntäen.